A Hughes 369-es modell születése...

A Hughes / MD-500-as
helikopter a repülést szeretők körében nagy elismertségre tett szert az
évtizedek során, kiváló teljesítménye, könnyű kezelhetősége és megbízhatósága
okán. De hogyan is kezdődött, a gép fejlesztése?
Az 1960-as évek elején az amerikai hadsereg LOH (Light Observation Helicopter)
programjára a Hughes vállalat hozzálátott egy könnyű, 4 személyes, gázturbinás
hajtóművel ellátott megfigyelő helikopter kifejlesztéséhez. Tapasztalataik e
téren már voltak, hiszen a kétszemélyes, dugattyús motorral felszerelt 269-es
modelljük ekkor már nagy népszerűségnek örvendett a repülésben járatos
szakemberek körében. Ezúttal azonban egy kicsivel nagyobb gép terveit vázolták
fel a mérnökök. A csepp alakú törzsben elöl foglalhatott helyet a személyzet a
kiváló kilátást biztosító kabinban és a hátsó részbe építették az Allison
vállalat által gyártott hajtóművet. A megfelelő felhajtóerőről a négylapátos főrotor
gondoskodott, a forgatónyomaték ellensúlyozásáról pedig a kétlapátos
faroklégcsavar. Futóműve nem behúzható, merev csúszótalp volt, melyet úgy
alakítottak ki, hogy a viszonylag durvább földet éréseknél tompítsa, elnyelje az
ütközés energiáját. Maga a törzs szerkezete is úgy lett megtervezve, hogy
kényszerleszállás esetén minél jobban ellenálljon a becsapódásnak. A későbbiek
során ez a fajta tervezési elgondolás sok személyzet életét mentette meg! A 369-es modell (katonai megjelölése YOH-6A
volt) 1963 február 27-én teljesítette első felszállását. A prototípus
beváltotta a hozzá fűzött reményeket, így a hadsereg is érdeklődést mutatott a
gép iránt. A katonaság 3000-4000 db
kis helikopter rendszerbe állítását tervezte (később ennek csak egy része került
legyártásra). A berepülések tapasztalatai alapján számos módosítást eszközöltek
a sárkányszerkezeten. A kezdetben tömzsi farokgerendát áramvonalasabbra cserélték,
változtattak az ajtókon és a műszerezettségen.

Fent: az YOH-6A prototípus
Két évvel később az YOH-6A
nyerte el a tendert a rivális Bell és Fairchild-Hiller cégek típusaival szemben
és az amerikai szárazföldi hadsereg 714 helikoptert rendelt a Hughes-tól, OH-6A
típusjelzéssel. Az éles harci bevetésre sem kellett sokáig várni, 1967-ben már
Vietnamban teljesített szolgálatot a gép. Eleinte - ahogy a legtöbb új típusnál
ez lenni szokott - számos gyermekbetegség kiütközött a harci bevetések
alkalmával (főleg a főrotorral adódtak szerkezeti problémák), de ezeket
folyamatosan orvosolták a mérnökök. Főleg megfigyelő, tüzérségi támogató
feladatokat láttak el a helikopterekkel, majd a háború későbbi szakaszaiban már
támadó bevetéseket is végrehajtottak. Az UH-1 Huey helikopterek kíséretét is
OH-6-osok látták el nagy részben, sokszor az AH-1-esekkel együttműködve. A gép
hivatalos beceneve a "Cayuse" (amerikai népcsoport) volt, de a
személyzetek általában csak "Loach" (Csíkhal) névvel illették utalva
fürgeségére, vagy "Flying Egg"-nek (Repülő tojás) becézték egyedi
törzsformája miatt. Megbízhatósága és egyszerű karbantartása okán a pilóták,
szerelők kedvelték a típust. Mivel teljesítménye engedte, sok gép bal oldalára
mozgatható, hatcsövű 7,62 mm-es géppuskát szereltek, valamint a hátsó ülésen
helyet foglaló lövészek is kezelhettek egy-egy M60-as géppuskát. 1967-ben a Hughes elkészítette a polgári
piacra szánt változatot is 500U, később 500C (369C) típusjelzéssel. Az
első modell még az OH-6A kényelmesebb ülésekkel ellátott változata volt, majd
az 500C (369HS, majd 369HE) változat már hangszigetelt belső kárpitot és
módosított műszerfalat kapott. A prototípus 1969 májusában szállt fel először
és hamar nagy népszerűséget szerzett a civil üzemeltetők körében is. Jelenleg
is repül még számos példány a világban, sőt néhány 500C modellt a modernebb
500E hegyesebb üveg orr-részével szereltek fel, így fiatalítva a helikoptert. A
gép a rendőrségi-, mezőgazdasági feladatokra és légi taxi szolgáltatásokra is
kiválóan alkalmazható volt.


Balra fent: Egy OH-6A bevetésre indul Jobbra fent: Az OH-6 szerkezeti ábrája
Hughes OH-6A műszaki adatai:
Személyzet:
4 fő
Hajtómű: 1db 353 LE-s Allison T-63-A-5a gázturbina
Hossz (forgó rotorral) : 9,24 m
Magasság: 2,48 m
Főrotor átmérője: 8,03 m
Farokrotor átmérője: 1,40 m
Legnagyobb sebesség: 240 km/h
Hatótáv: 665 km
Szolgálati csúcsmagasság: 4877 m
Fegyverzet:
1 db 7,62mm-es M134 géppuska
2 db 7,62 mm-es M60 géppuska
szükség esetén:
XM75 gránátvető

Balra fent: a polgári Hughes 500C modell
Jobbra fent: a Hughes 500 háromnézeti ábrája

Szöveg, fotó, grafika: a blog-szerző