Egy elfelejtett projekt...

Az 1980-as évek végén a Mc Donnell Douglas mérnöki gárdája
úgy határozott, hogy elkészítik a nagysikerű MD-500-as 7-8 személyes
változatát. A gép sárkányszerkezetét alapvetően át kívánták alakítani az új
követelményeknek megfelelően. A hosszabb törzs tetején helyezték volna el az
akkor még fejlesztés alatt álló 450 LE-s Allison 250-C20R gázturbinát. A
forgatónyomaték kiküszöbölésére a szintén még újnak számító Coanda-effektuson
alapuló farokrotor nélküli NOTAR rendszert képzelték el, mozgatható osztott
vezérsíkokkal kombinálva (ekkoriban a szakemberek úgy vélték, hogy ez megoldás lesz a jövő helikoptereire jellemző). A tervezett fejlesztési költségeket a cég 100 millió
dollárra becsülte. Az első szériagépet az 1990-es évek elején kívánták
szolgálatba állítani. A projekt azonban végül a tervezőasztalon maradt és a
szakemberek a meglévő MD-500-as továbbfejlesztésén dolgoztak. Teljesen azonban
mégsem merült feledésbe a koncepció, mert a néhány évvel később tervezett
MD-600N típusnál visszaköszönt egy-két technikai megoldás az eredeti
elképzelésből.
Szöveg, grafika: a blog-szerző