Egy elfelejtett projekt...

2024.04.30


Az 1980-as évek végén a Mc Donnell Douglas mérnöki gárdája úgy határozott, hogy elkészítik a nagysikerű MD-500-as 7-8 személyes változatát. A gép sárkányszerkezetét alapvetően át kívánták alakítani az új követelményeknek megfelelően. A hosszabb törzs tetején helyezték volna el az akkor még fejlesztés alatt álló 450 LE-s Allison 250-C20R gázturbinát. A forgatónyomaték kiküszöbölésére a szintén még újnak számító Coanda-effektuson alapuló farokrotor nélküli NOTAR rendszert képzelték el, mozgatható osztott vezérsíkokkal kombinálva (ekkoriban a szakemberek úgy vélték, hogy ez megoldás lesz a jövő helikoptereire jellemző). A tervezett fejlesztési költségeket a cég 100 millió dollárra becsülte. Az első szériagépet az 1990-es évek elején kívánták szolgálatba állítani. A projekt azonban végül a tervezőasztalon maradt és a szakemberek a meglévő MD-500-as továbbfejlesztésén dolgoztak. Teljesen azonban mégsem merült feledésbe a koncepció, mert a néhány évvel később tervezett MD-600N típusnál visszaköszönt egy-két technikai megoldás az eredeti elképzelésből.


Szöveg, grafika: a blog-szerző

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el