Három az egyben!

2024.04.29


A 2010-es évek közepétől az MD Helicopters vállalat is fellépett termékeivel a harci helikopterek palettájára. Mondhatnánk ismét, mert jogelődjei a Hughes és a McDonnel Douglas már megteremtették az alapokat OH-6 és Defender modelljeikkel. A polgári MD-530F továbbfejlesztéseként készült el a Cayuse Warrior katonai típusváltozat (lsd. korábbi "Hegyes orral" c. bejegyzés). A gép hamar átesett a tűzkeresztségen az afganisztáni hadszíntéren, ahol bizonyította hatékonyságát. Tavaly a típus megnevezését a harciasabbnak hangzó TH/AH530-ra módosították. Elektronikáját folyamatosan fejlesztik. Az alapkoncepció az volt, hogy megalkossanak egy olyan helikoptert, mely megfelel a kiképző-, könnyű csapásmérő- és precíziós csapásmérő feladatok alapkövetelményeinek.
A TH530-assal az alapvető katonai manőverek oktatását lehet végrehajtani, fegyverzetet ebben a konfigurációban nem hordoz, de a belső tér kialakítása már a katonai helikoptereket tükrözi.
Az AH530-as viszont már kifejezetten hadászati célokra kialakított verzió. A vállalat által kifejlesztett integrált repülési és fegyverzet vezérlő rendszer (Integrated Avionics and Weapons System) jelentősen megkönnyíti a harcászati eljárások végrehajtását. A fegyverzet-felfüggesztőkonzolokra nem-irányított rakétákat, gépágyút-géppuskákat és gépágyúkonténert lehet szerelni. Az eszközökhöz tartozik még az L3H Wescam infravörös kamera, a modern, többfunkciós digitális kijelzőkkel ellátott műszerfal és az újfajta rádióberendezések is. A nagyfokú túlélőképességet a páncéllemezekkel ellátott kabin és az energiaelnyelő csúszótalpas futómű biztosítja. A gépet kisebb országok hadseregeinek ajánlja a gyártó.
A harmadik változat a legharciasabb. Az AH530 Block II-vel még komolyabb csapásmérést lehet véghez vinni. Az alap változat fegyverzetén kívül ez a gép már lézer-irányítású levegő-föld Hellfire rakétákkal is felszerelhető. A tűzvezérlést az L3H Escam MX-10D célpont-megjelölő rendszer és a fedélzetre integrált Curtiss Wright Mission Computer segíti. A Block II-t fedélzeti kép-és hangrögzítővel is ellátták, ami megkönnyíti az esetleges repülési események elemzését.
Az MD helicopters úgy alkotta meg a gépet, hogy azt egyik változatból a másikba rövid időn belül át lehessen alakítani. Így az a helikopter, amely az egyik nap még kiképzési feladatot látott el, másnap akár már indulhat is éles bevetésre. A TH/AH530-as méreteiből adódóan 5 darab is könnyen elfér a C-17-es szállítórepülőgép rakterében (természetesen leszerelt rotorlapátokkal és farokrésszel). A vállalat idén februárban mutatta be hivatalosan is az új modell(eke)t és már számos ország jelezte esetleges flotta-bővítési szándékát. Az, hogy a gépnek sikerül-e befutni olyan karriert, mint az előd OH-6, az még a jövő zenéje…

 Fent: a libanoni légierőnél már repül a típus. Kis helikopter nagy tűzerővel...(MD Helicopters)


TH/AH530 műszaki adatai:

Személyzet: 2 fő
Hajtómű: 1 db Rolls-Royce 250-C20R gázturbina (650 LE)
Teljes hossz: 9,9 m
Magasság: 2,6 m
Főrotor átmérője: 8,3 m
Farokrotor átmérője: 1,5 m
Legnagyobb utazó sebesség: 248 km/h
Hatótáv: 574 km
Szolg.csúcsmagasság: 4877 m
Legnagyobb felszállósúly: 1700 kg


szöveg: a blog-szerző
Fotó: MD Helicopters (Ashley Sanchez, MDH engedélyével!)

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el
Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.