Három az egyben!

A 2010-es évek közepétől az MD Helicopters vállalat is
fellépett termékeivel a harci helikopterek palettájára. Mondhatnánk ismét, mert
jogelődjei a Hughes és a McDonnel Douglas már megteremtették az alapokat OH-6
és Defender modelljeikkel. A polgári MD-530F továbbfejlesztéseként készült el a
Cayuse Warrior katonai típusváltozat (lsd. korábbi "Hegyes orral" c.
bejegyzés). A gép hamar átesett a tűzkeresztségen az afganisztáni hadszíntéren,
ahol bizonyította hatékonyságát. Tavaly a típus megnevezését a harciasabbnak hangzó TH/AH530-ra módosították. Elektronikáját folyamatosan fejlesztik. Az alapkoncepció az volt,
hogy megalkossanak egy olyan helikoptert, mely megfelel a kiképző-, könnyű
csapásmérő- és precíziós csapásmérő feladatok alapkövetelményeinek.
A
TH530-assal az alapvető katonai manőverek oktatását lehet végrehajtani,
fegyverzetet ebben a konfigurációban nem hordoz, de a belső tér kialakítása már
a katonai helikoptereket tükrözi.
Az AH530-as viszont már kifejezetten hadászati célokra kialakított verzió. A
vállalat által kifejlesztett integrált repülési és fegyverzet vezérlő rendszer
(Integrated Avionics and Weapons System) jelentősen megkönnyíti a harcászati
eljárások végrehajtását. A fegyverzet-felfüggesztőkonzolokra nem-irányított
rakétákat, gépágyút-géppuskákat és gépágyúkonténert lehet szerelni. Az
eszközökhöz tartozik még az L3H Wescam infravörös kamera, a modern,
többfunkciós digitális kijelzőkkel ellátott műszerfal és az újfajta
rádióberendezések is. A nagyfokú túlélőképességet a páncéllemezekkel ellátott
kabin és az energiaelnyelő csúszótalpas futómű biztosítja. A gépet kisebb
országok hadseregeinek ajánlja a gyártó.
A harmadik változat a legharciasabb. Az AH530 Block II-vel még komolyabb
csapásmérést lehet véghez vinni. Az alap változat fegyverzetén kívül ez a gép
már lézer-irányítású levegő-föld Hellfire rakétákkal is felszerelhető. A
tűzvezérlést az L3H Escam MX-10D célpont-megjelölő rendszer és a fedélzetre
integrált Curtiss Wright Mission Computer segíti. A Block II-t fedélzeti kép-és
hangrögzítővel is ellátták, ami megkönnyíti az esetleges repülési események
elemzését.
Az MD helicopters úgy alkotta meg a gépet, hogy azt egyik változatból a másikba
rövid időn belül át lehessen alakítani. Így az a helikopter, amely az egyik nap
még kiképzési feladatot látott el, másnap akár már indulhat is éles bevetésre.
A TH/AH530-as méreteiből adódóan 5 darab is könnyen elfér a C-17-es szállítórepülőgép
rakterében (természetesen leszerelt rotorlapátokkal és farokrésszel). A
vállalat idén februárban mutatta be hivatalosan is az új modell(eke)t és már
számos ország jelezte esetleges flotta-bővítési szándékát. Az, hogy a gépnek sikerül-e befutni olyan karriert, mint az előd OH-6, az még a jövő zenéje…


Fent: a libanoni légierőnél már repül a típus. Kis helikopter nagy tűzerővel...(MD Helicopters)
TH/AH530 műszaki adatai:
Személyzet: 2 fő
Hajtómű: 1 db Rolls-Royce 250-C20R gázturbina (650 LE)
Teljes hossz: 9,9 m
Magasság: 2,6 m
Főrotor átmérője: 8,3
m
Farokrotor átmérője:
1,5 m
Legnagyobb utazó sebesség:
248 km/h
Hatótáv: 574 km
Szolg.csúcsmagasság:
4877 m
Legnagyobb felszállósúly: 1700 kg
szöveg: a blog-szerző
Fotó: MD Helicopters (Ashley Sanchez, MDH engedélyével!)