Hegyes orral...

2024.03.20


A Hughes vállalat képviselői az 1970-es évek végén úgy határoztak, hogy modernizálják az 500D modellt. Az addigi jellegzetes gömbölyded orr-részt csúcsosabbra cserélték –ez lett a legszembetűnőbb jellegzetessége aztán a gépnek – valamint megnövelték a belső teret, csökkentették az első és a hátsó ülések közötti elválasztó fal magasságát. A stabilizátor felületeket is kis mértékben módosították. Hajtóműve az elődnél már jól bevált Allison 250-C20B maradt. Az így létrejött gép a Model 369E hivatalos típusmegjelölést kapta, polgári megnevezése Huges 500E lett. Első ízben 1982-ben szállt fel. Nem sokkal később hozzáláttak a helikopter erősebb változatának kifejlesztéséhez. A gépet egy 650 LE-s Allison 250 C-230 gázturbinás hajtóművel szerelték fel, megnövelték a fő-és a farokrotor átmérőjét, valamint a farokrész hosszát. Hivatalos típusjele Model 369FF lett, polgári neve Hughes 530F. A helikoptert főleg a forró éghajlati övezetekre és a nagy tengerszint feletti bevetésekre optimalizálták. A prototípus első felszállására 1982-ben került sor. Két évvel később a Hughes vállalat beolvadt a Mc Donnell Douglas konzorciumba, ettől kezdve a típusok megnevezése MD-500E és MD-530F lett. További fejlesztések eredményeként a vevő óhaja szerint mindkét gépet (sőt a korábbi "C" és "D" modelleket is) fel lehetett szerelni négylapátos faroklégcsavarral a kisebb zajhatás érdekében. Az úszótalpas kialakítás az újabb típusok esetében is lehetővé vált, csakúgy, mint a magasított csúszótalpak alkalmazása. Az elődökhöz hasonlóan az 500E/530F típusok szintén kiválóan megfeleltek a rendőrségi-, mezőgazdasági-, kiképzési, légi taxi feladatok ellátására. Az 1990-es évek elején az üveg orr-részt kis mértékben ismét megváltoztatták, így az amúgy is kitűnő kilátás még jobb lett az elöl ülők számára.

MD-530F rendőrségi színekben (MD Helicopters)


Természetesen nem csak a civil piac irányában folytak a fejlesztések. Az MD-530MG típust változatos fegyverzettel (irányított- és nem irányított rakéták, gépágyúkonténerek, géppuskák) és a rotor tetejére szerelt célmegjelölő berendezéssel látták el, azonban sorozatgyártására nem került sor. A prototípussal végzett tesztek alapján fejlesztették ki a 2000-es évek elején az MD-530F Cayuse Warrior könnyű csapásmérő helikoptert, melyet már külföldi haderők is alkalmaznak. A helikopter a polgári 530-as modern fedélzeti elektronikával és hatékony fegyverrendszerrel ellátott változata. A csúszótalpakat a nagyobb igénybevétel miatt erősebbre cserélték, a könnyű-és nehéz fegyverzetet a hátsó ajtóknál elhelyezett pilonokra lehet felszerelni.
Jelenleg mind az 500E, mind az 530F típust gyártják az azóta MD Helicopters LLC nevet viselő vállalatnál. A helikopter továbbra is töretlen népszerűségnek örvend a felhasználók körében. Opcionális lehetőségként a korábbi modellek is felszerelhetők erősebb hajtóművel, a "C" és "D" változatok pedig a modern hegyesebb orral. Szintén új fejlesztés a Garmin vállalat által készített digitális műszerfal (Glass Cockpit) alkalmazása az 500E és 530F típusok esetében. Ezen ráncfelvarrások által a helikopter képes eleget tenni a 21.század kihívásainak.

Balra fent: az MD-500E általános szerkezeti rajza, jobbra fent: egy MD-500E műszerfala (a blog-szerző)



Hughes / MD- 500E és 530F műszaki adatai:

                                    500E                                                                                                                  530F

Személyzet:   1( pilóta)+ 4/5 (utas)                                                                                  1 (pilóta)+ 4/5 (utas)
Hajtómű:     1db Allison (jelenleg Rolls-Royce)                                      1 db Allison (jelenleg Rolls-Royce) 250-
                                                                                                                                      C-20R (650 LE) gázturbina
250 C-20B (420 LE) vagy 250 C-20R (450LE)  gázturbina
Teljes hossz:                      9,4 m                                                                                                       9,9 m
Magasság:                         2, 6 m                                                                                                       2,6 m
Főrotor átmérője:            8,06 m                                                                                                       8,3 m
Farokrotor átmérője:      1,4 m                                                                                                          1,5 m
Legnagyobb sebesség:   249 km/h                                                                                              282 km/h
Hatótáv:                             537 km                                                                                                    430 km
Szolg.csúcsmagasság:  4900 m                                                                                                      5700 m

Fegyverzet (Cayuse Warrior) : 2 db 7,62 mm-es hatcsövű M134D géppuska
14 db Hydra M260 nem-irányított rakéta
2 db DAP 6 géppuska-konténer (benne M134D-H géppuska)

Balra fent: egy egykor hazánkban repült MD-500E , Jobbra fent: az MD-500E háromnézeti rajza (a blog-szerző)

Szöveg, grafika: a blog-szerző 
Fotó: a blog-szerző, MD Helicopters (MD Helicopters engedélyével!)  
                                                                            

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el