Hegyes orral...

A Hughes vállalat képviselői az 1970-es évek végén úgy
határoztak, hogy modernizálják az 500D modellt. Az addigi jellegzetes
gömbölyded orr-részt csúcsosabbra cserélték –ez lett a legszembetűnőbb
jellegzetessége aztán a gépnek – valamint megnövelték a belső teret, csökkentették
az első és a hátsó ülések közötti elválasztó fal magasságát. A stabilizátor
felületeket is kis mértékben módosították. Hajtóműve az elődnél már jól bevált
Allison 250-C20B maradt. Az így létrejött gép a Model 369E hivatalos
típusmegjelölést kapta, polgári megnevezése Huges 500E lett. Első ízben
1982-ben szállt fel. Nem sokkal később hozzáláttak a helikopter erősebb
változatának kifejlesztéséhez. A gépet egy 650 LE-s Allison 250 C-230
gázturbinás hajtóművel szerelték fel, megnövelték a fő-és a farokrotor
átmérőjét, valamint a farokrész hosszát. Hivatalos típusjele Model 369FF lett,
polgári neve Hughes 530F. A helikoptert főleg a forró éghajlati övezetekre és a
nagy tengerszint feletti bevetésekre optimalizálták. A prototípus első
felszállására 1982-ben került sor. Két évvel később a Hughes vállalat beolvadt a Mc Donnell Douglas konzorciumba, ettől kezdve a típusok megnevezése
MD-500E és MD-530F lett. További fejlesztések eredményeként a vevő óhaja
szerint mindkét gépet (sőt a korábbi "C" és "D" modelleket is) fel lehetett
szerelni négylapátos faroklégcsavarral a kisebb zajhatás érdekében. Az
úszótalpas kialakítás az újabb típusok esetében is lehetővé vált, csakúgy, mint
a magasított csúszótalpak alkalmazása. Az elődökhöz hasonlóan az 500E/530F
típusok szintén kiválóan megfeleltek a rendőrségi-, mezőgazdasági-, kiképzési,
légi taxi feladatok ellátására. Az 1990-es évek elején az üveg orr-részt kis
mértékben ismét megváltoztatták, így az amúgy is kitűnő kilátás még jobb lett
az elöl ülők számára.

MD-530F rendőrségi színekben (MD Helicopters)
Természetesen nem csak a civil piac irányában folytak a fejlesztések. Az
MD-530MG típust változatos fegyverzettel (irányított- és nem irányított
rakéták, gépágyúkonténerek, géppuskák) és a rotor tetejére szerelt célmegjelölő
berendezéssel látták el, azonban sorozatgyártására nem került sor. A
prototípussal végzett tesztek alapján fejlesztették ki a 2000-es évek elején az
MD-530F Cayuse Warrior könnyű csapásmérő helikoptert, melyet már külföldi
haderők is alkalmaznak. A helikopter a polgári 530-as modern fedélzeti
elektronikával és hatékony fegyverrendszerrel ellátott változata. A
csúszótalpakat a nagyobb igénybevétel miatt erősebbre cserélték, a könnyű-és
nehéz fegyverzetet a hátsó ajtóknál elhelyezett pilonokra lehet felszerelni.
Jelenleg mind az 500E, mind az 530F típust gyártják az azóta MD Helicopters LLC
nevet viselő vállalatnál. A helikopter továbbra is töretlen népszerűségnek örvend a
felhasználók körében. Opcionális lehetőségként a korábbi modellek is
felszerelhetők erősebb hajtóművel, a "C" és "D" változatok pedig a modern
hegyesebb orral. Szintén új fejlesztés a Garmin vállalat által készített
digitális műszerfal (Glass Cockpit) alkalmazása az 500E és 530F típusok
esetében. Ezen ráncfelvarrások által a helikopter képes eleget tenni a
21.század kihívásainak.


Hughes / MD- 500E és 530F műszaki adatai:
500E 530F
Személyzet: 1(
pilóta)+ 4/5 (utas) 1 (pilóta)+ 4/5
(utas)
Hajtómű: 1db Allison (jelenleg Rolls-Royce) 1 db Allison (jelenleg
Rolls-Royce) 250-
C-20R (650 LE) gázturbina
250 C-20B (420 LE) vagy
250 C-20R (450LE) gázturbina
Teljes hossz: 9,4 m 9,9 m
Magasság: 2, 6 m 2,6 m
Főrotor átmérője: 8,06 m 8,3 m
Farokrotor átmérője: 1,4 m 1,5 m
Legnagyobb sebesség: 249 km/h 282 km/h
Hatótáv: 537 km 430 km
Szolg.csúcsmagasság: 4900 m 5700 m
Fegyverzet (Cayuse Warrior) : 2 db 7,62 mm-es hatcsövű M134D géppuska
14 db Hydra M260
nem-irányított rakéta
2 db DAP 6 géppuska-konténer
(benne M134D-H géppuska)


Balra fent: egy egykor hazánkban repült MD-500E , Jobbra fent: az MD-500E háromnézeti rajza (a blog-szerző)
Szöveg, grafika: a blog-szerző
Fotó: a blog-szerző, MD Helicopters (MD Helicopters engedélyével!)