Különleges példányok

2024.05.25

Az alábbiakban a Hughes/Mc Donnell Douglas OH-6-os/ MD-500-as helikopterek legkülönlegesebb, kísérleti változatai kerülnek ismertetésre, a teljesség igénye nélkül...


1. OH-6D AHIP


Az OH-6A alapjain létrehozott helikopter repülési próbái 1981-ben kezdődtek. A kísérleti gépet az amerikai hadsereg által kiírt AHIP (Army Helicopter Improvement Program) keretében fejlesztették ki a Hughes mérnökei. Az OH-6D legfőbb jellegzetessége a rotor tetejére szerelt henger alakú célmegjelölő berendezés (MMS-Mast Mounted Sight), melynek segítségével a levegő-föld páncéltörő rakéták a legnagyobb pontossággal célba juttathatók. A helikopter bal oldalán helyezték el a rakéta-blokkokat, érdekes módon egymás felett.


2. " Quiet One"

Szintén egy különlegesen átalakított OH-6-os volt az 1960-as évek végén tervezett "Quiet One" (Csendes) változat, melyet Hughes 500P (Penetrator)-ként is szoktak emlegetni szakmai körökben. Mindössze két példány készült belőle. A helikoptert egy speciális zajcsökkentő berendezéssel látták el, mely igen furcsa kinézetet kölcsönzött a gépnek. Mintha egy hatalmas henger állna ki a törzs hátsó részéből. Az ötlapátos főrotor is újdonságnak számított, csakúgy, mint a négylapátos faroklégcsavar. A hajtómű teljesítményét rövid ideig meg lehetett növelni egy speciális víz-alkohol befecskendezéses rendszer segítségével. A gép alján egy infravörös kamerát helyeztek el, mely megkönnyítette az éjszakai navigációt. A " Quite One"-t a CIA titkos küldetéseihez kívánták felhasználni, melyek során éjjel, nagy mélységben kell az ellenséges területre belopakodni és ott ügynököket kitenni. Néhány bevetésen valóban repült a két gép, ám a katonai vezetők nagyobb magasságokban nem voltak megelégedve a teljesítményével. Az viszont kétségtelen, hogy máig sem építettek az OH-6D-nél halkabb helikoptert.


3. MD 530 MG (MMS)



1985-ben jelent meg a nem sokkal korábban kifejlesztett MD-530F kísérleti katonai demonstrátor példánya, az MD-530MG, melyet az OH-6D-hez hasonló, rotor tetején elhelyezett célmegjelölő rendszerrel láttak el. A továbbfejlesztett berendezés ezúttal egy gömb alakú, forgatható egységben kapott helyet. A repülési próbák során a gép egy fa, vagy egyéb domborzati akadály mögött függeszkedett és csak a célmegjelölő szenzort "dugta ki", periszkóp módjára.
Egy másik prototípus ennek továbbfejlesztéseként modernebb MMS-t és műszerezettséget kapott, valamint az éleslövészetek miatt már TOW páncéltörő rakétákkal is el lehetett látni. Fegyverzet-repertoárja később nehézgéppuska-konténerekkel, nem irányított rakétákkal, gépágyúkkal bővült. Mindkét gépből mindössze egy-egy kísérleti példány készült. Bár a Mc Donnell Douglas szerette volna külföldi kis légierők számára eladni a gépet, érdeklődés hiányában nem indult be a sorozatgyártás.


4. OH-6A NOTAR

Az 1980-as évek közepétől a Hughes, majd Mc Donnell Douglas a farokrotor nélküli NOTAR-koncepció gyakorlati kísérleteihez néhány OH-6A helikoptert átalakított (lsd. "Farokrotor nélkül?" bejegyzés). Az első tesztpéldányok vastag farokgerendát kaptak, de megtartották a hagyományos stabilizátorokat. A hajtómű kiömlőjét lefeléfordítva építették be. A berepülések és a szélcsatorna-vizsgálatok alapján indult el az MD-520N és az MD-530N fejlesztési programja (az utóbbiból csak néhány nullszériás példány készült).


5. MD-500E HAARP BMR rotorral

Az 1980-as évek végétől a helikoptergyártók a főrotor-fejlesztésekre helyezték a hangsúlyt. A cél egy csuklók, csapágyak nélküli, egyszerűbb szerkezetű rotoragy megalkotása volt. Több típuson is tesztelték a rendszert.A Mc Donnell Douglas egy MD-500E helikoptert kölcsönzött a NASA Ames kutató központjának a próbák idejére. A BMR (Bearingless Main Rotor –Csukló Nélküli Főrotor) koncepciót először egy életnagyságú szélcsatorna-modellen próbálták ki, majd következtek a próbarepülések. A BMR rotorrendszer végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így a kísérleteket az 1990-es évek közepén befejezték. 


Szöveg, fotó, grafika: a blog-szerző
címkép: MD-500E HAARP BMR rotorral

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el