MD-500-asok a mentésben?

Igen, bizony volt egykor ilyen is! Az 1989-ben Kozenkay Jenő által alapított Aerocaritas volt Kelet-Közép Európában az első magán szerveződés által létrejött menőszolgálat. Az alapítványi keretek között működő szervezet célul tűzte ki, hogy légi mentési és betegszállítási feladatokat hajt végre Magyarországon. És itt jöttek a képbe az MD-500-asok. Az induláskor négy helikoptert béreltek a Repülőgépes Szolgálattól (HA-MSA, -MSG, -MSH, MSJ), melyek forgalmasabb autópályák egy-egy kijelölt pontján állomásoztak és forgalom-figyelési repüléseket, valamint baleset esetén mentő feladatokat hajtottak végre. A gépek fedélzetén a pilótán kívül egy orvos és egy ápoló foglalt helyet. Ugyan a beteget elszállítani nem tudták – az MD szűkössége miatt – azonban a földi mentőegység megérkezéséig stabilizálhatták a bajbajutott állapotát. A helikopterek főleg a nyári szezonban teljesítettek szolgálatot. Pilótákat az R.SZ., orvost és ápolót az Országos Mentőszolgálat biztosított. Néhány évvel később az Aerocaritas saját MI-2-es helikoptereket szerzett be, melyekkel már a beteg/sérült elszállítása is lehetségessé vált, de ez, ahogy mondani szokták, már egy másik történet… Időközben az MD-500-asok nem csak a mentő szervezettől, hanem a magyar légtérből is kezdtek eltűnni, de legalább elmondható hogy a magyar repülés történetében ezek a típusok is kivették a részüket – ha csak rövid ideig is – a mentési feladatokból…


Balra fent: az Aerocaritas HA-MSG helikoptere bevetésre indul (MTI Fotó-H. Szabó Sándor), Jobbra fent: feladatra várva Siófok-Kiliti repülőtéren (Simon-arcív).
Szöveg: a blog-szerző
Fotó: MTI, a blog-szerző
Köszönet az MTVA dolgozóinak és Horváth Balázsnak a fotók rendelkezésre bocsájtásáért! Az MTI kép az
MTVA engedélyével lett a blogon megjelenítve.