MD-500-as helikopterek Magyarországon

2024.03.27

                                                                                                                                                                          Fotó: ORFK


Az 1980-as évek elején az akkori Mezőgazdasági És Élelmezésügyi Minisztérium Repülőgépes Szolgálatának (MÉM RSZ) szakemberei felvetették, hogy a közeljövőben esedékessé válhat a lassacskán kiöregedő Kamov KA-26-os helikopterek cseréje egy modernebb típusra. A vezetőség elgondolkodott a lengyel PZL-Swidnik MI-2-esek alkalmazásáról, és - mivel a szocializmus szorítása már nem volt olyan erős – a nyugati gyártók is értesültek a magyar igényekről. 1983 márciusában a budaörsi repülőtéren három amerikai vállalat mutatta be portékáját. A Bell a 206B JetRangerrel, a Hiller az UH-12ET-vel, míg a Hughes az 500D modellel jelent meg a szakmai közönség előtt. Három nappal később pedig a francia Aérospatiale hozta el helikoptereit. A gépek mezőgazdasági berendezéssel felszerelve is repültek bemutatót, sőt az esemény végén sétarepülésre is elvitték a pilótákat, szerelőket, szakújságírókat. Döntés azonban ekkor még nem született. Bármennyire lazult is a politikai helyzet, a nyugati típusok vásárlása ekkoriban még kényes témának számított és természetesen elegendő "keményvaluta" sem állt még a Szolgálat rendelkezésére. Azonban 1985-ben "megtört a jég" és megérkezett hazánkba Svédországból az első Hughes 500E, mely a HA-MSA lajstromjelet kapta. A katonai vezetés rosszallóan tekintett a nyugati technika beszerzésére, ám az MSZMP Politikai Bizottsága jóváhagyta, és a gép maradt (majd még 20 évig repült nálunk). A helikopter nem volt ellátva mezőgazdasági berendezésekkel, ennek ellenére az RSZ szakemberei alkalmasnak vélték a típust  vegyszerszórásra is. Az 1986-os budaörsi repülőnapon már szerepelt az MSA. Nemsokára döntés született újabb Hughes 500-asok beszerzéséről, melyeket immáron kifejezetten mezőgazdasági átalakításokkal kívántak megrendelni. 

Fent: A Hughes 500 első bemutatkozása hazánkban 1983-ban, Budaörsön (a blog-szerző)


Pusztai László főpilóta-helyettes vezetésével egy ötfős csapat látogatott el az Amerikai Egyesült Államokba. A kaliforniai Culver City-ben volt a Hughes vállalat repülőtere, ahol 1987-ben a magyar szakemberek megkapták a kiképzést, majd a sikeres vizsgák után a típusjogosítást az MD-500E-re (ekkoriban olvadt be a Hughes a Mc Donnell Douglas-ba, így a típusjelzés is változott). Még ebben az évben át is vehette a magyar fél az első hat sárga-fekete forgószárnyast (HA-MSB, -MSC,-MSD, -MSE, -MSF, -MSG). Miután Magyarországon újra összerakták a gépeket, megkezdődtek az átképzések. A legtöbb pilóta korábban farokrotor nélküli helikopteren repült (KA-26), ezért meg kellett szokni az új technikát, mely végül szinte minden szakember tetszését elnyerte. A mezőgazdasági munkákon kívül lehetett használni utasrepültetésre, teheremelésre, légi-taxi szolgáltatásokra. Az előbbi tevékenységről megoszlottak a vélemények, néhány szakértő a KA-26-ost alkalmasabbnak találta a vegyszerszórásra. A gép azonban a permetezés, műtrágyázás és szúnyogírtás terén is megállta a helyét. 1989-ben újabb négy MD-500-as érkezett (HA-MSH, -MSI, -MSJ, -MSK), ezeket már Budaörsön festették sárgára (kivéve az MSH-t, az fehér-zöld színt kapott). Még ebben az évben a rendőrség is megrendelte a típust. Hat gépet vásároltak, melyből az első kettő 1990-ben, a többi 1991-ben érkezett hazánkba.

Az "első fecske", a HA-MSA (balra fent, Simon archív), és az egyik sárga MD, a HA-MSJ (jobbra fent, a blog-szerző fotója)


Az 1990-es évek elején élték virágkorukat a gépek a Repülőgépes Szolgálatnál. A nyári szezonban volt, hogy több is reptetett utasokat a Balaton vagy egyéb túrisztikailag kiemelt terület felett. Ám ekkoriban már repedezni kezdtek az RSZ támpillérei, majd a cég teljesen összeomlott, dolgozói közül többen munka nélkül maradtak. A géppark egy részét – köztük néhány MD-500-ast – eladták külföldre, a megmaradtakat pedig az akkoriban alakult BT.-k, közös vállalatok vették meg és üzemeltették. A helikopterek fenntartása egyre költségesebbé vált, kevesebb lett a mezőgazdasági munka, a rendszerváltozás "hurrá-optimizmusa" elhalványult, így az ezredfordulóra a HA-MSA és -MSI kivételével az összes polgári MD-500E eltűnt az országból (egy gép, a HA-MSD baleset során semmisült meg).  1995-ben egy magánvállalkozó üzemeltetett egy 500E helikoptert (HA-MSN) Balatonkenesén, ám a következő évben már ez a gép is távozott az országból, néhány képen kívül egyéb adat nem lelhető fel róla. 2003-ban érkezett utoljára típustestvér, egy hegyes orrúra átalakított Hughes 500D, mely kezdetben az egyik magyarországi kereskedelmi csatorna, majd magánvállalkozók számára végzett feladatokat. Mára ez a helikopter is külföldön szolgál. A legtovább nálunk tartózkodó HA-MSA-t is eladták 2005-ben. Sajnos az elmúlt három évtized során a légirendészet is elvesztette ezen típusból flottája felét balesetek következtében. E sorok írásakor már csak 3 rendőrségi és egy polgári MD-500-as repül hazánkban, reméljük még sokáig…

Fent: A légirendészet R-501 és R502-es helikoptere (a blog-szerző)


Szöveg, fotó: a blog-szerző, Simon archív, címkép: ORFK
Köszönet az ORFK Kommunikációs Szolgálatának és Horváth Balázsnak a fotók rendelkezésre bocsájtásáért!

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el