Színre lép a "D"

A Hughes mérnökei az 500C típus sikere láttán az 1970-es
évek elején úgy határoztak, hogy tovább fejlesztik a helikoptert. Az addigi 4
lapátos helyett 5 lapátos főrotort késztettek, a nagyobb hatásfok és a kisebb zajszint és vibráció érdekében. (Érdemes megjegyezni, hogy nem ez volt az első 5 lapátos
Hughes. A cég a CIA kérésére a vietnami háború alatt kifejlesztett egy speciális
változatot OH-6A/NOH-6A megjelöléssel, melyből csak néhány példány épült
különleges műveletek végrehajtásának céljából). A rotoragy tetejére kis sapkát helyeztek
áramlástani okok miatt (ez a későbbi modelleknél is megmaradt). A legszembetűnőbb
változtatás a farokrészt érintette. Az addigi Y-formájú vezérsíkokat T-alakúra
stabilizátorokra cserélték, végükön kis lapokkal. Ezáltal fordulókban
stabilabbá vált a gép. A faroklégcsavar átmérője és a farokgerenda hossza is néhány centiméterrel nagyobb lett. Módosították a hátsó ajtók méretét is. A könnyebb
beszállás érdekében megnövelték azok magasságát, a felső kis ablakok pedig
kisebbek lettek. Szintén fontos megemlíteni, hogy az erőforrás sem ugyanaz volt
már, hanem az Allison vállalat erősebb 250-C20B gázturbináját alkalmazták. A
belsőtér is változtatásokon esett keresztül, ennek legjellegzetesebb példája a
módosított műszerfal-panel volt. A gépet magasított csúszótalpakkal és úszótalpakkal is fel lehetett szerelni, a feladatnak megfelelően.
Az új típus megnevezése hivatalosan Model 369D lett, de a világ 500D-ként
ismerhette meg. A prototípus 1974 augusztusában emelkedett először a magasba.
Egy évvel később pedig megkezdődött a sorozatgyártása. A helikopter talán még
elődjénél is nagyobb sikert aratott a polgári piacon. A katonai változatot, a gépágyúkkal
és rakétákkal felfegyverzett Defendert az 500D modellből fejlesztették ki, de
erről majd egy későbbi cikkben lesz szó. A "D"-k még manapság is nagy számban
látnak el feladatokat megannyi munkaterületen (mezőgazdaságban, vezeték-ellenőrzés,
légitaxi, rendőrségi feladatok, sétarepülés, kiképzés). A pilóták általában
kedvelik a típust könnyű kezelhetősége és megbízhatósága miatt.
Hughes 500D műszaki adatai:

Személyzet: 1 (pilóta)+ 4/5 utas
Hajtómű: 1 db 420 LE-s Allison 250-C20B gázturbina
Teljes hossz: 9,3 m
Magasság: 2,7 m (alacsony csúszótalpakkal)
Főrotor átmérője: 8,1 m
Farokrotor átmérője: 1,4 m
Legnagyobb sebesség: 270 km/h
Szolgálati csúcsmagasság: 5180 m (párna hatással)
Hatótáv: 595 km (1525 m-es magasságon)


Balra fent: Hughes 500 elölről, jobbra fent: az ötlapátos főrotor
szöveg, fotó, grafika: a blog-szerző